Monesti puhutaan, että maalivahti on joukkueen tärkein pelaaja. Joukkueen omissa harjoituksissa ei kuitenkaan välttämättä ole valmentajilla mahdollista keskittyä tarpeeksi maalivahtien harjoittamiseen ja kehittämiseen. Maalivahtikoulu tarjoaa hyvän mahdollisuuden parantaa oman joukkueen maalivahtipeliä. Maalivahtikoulun harjoituksissa opetellaan maalivahdin perustaitoja, opetellaan erilaisten pelitilanteiden pelaamista sekä kehitetään torjuntavarmuutta toistojen kautta.

Maalivahtivalmentaja toimii Markku Hämäläinen, jolla on kymmenien vuosien pelitausta maalivahtina.

Ohjeet harjoituksiin saapuville maalivahdeille:

  • Saavu paikalle ajoissa, viimeistään 10min ennen harjoitusten alkamista. Ole valmis aloittamaan harjoittelu heti, kun vuoro alkaa.
  • Ota mukaan maalivahdinvarusteet.
  • Ota mukaan juomapullo ja juomaksi vettä.
  • Muista reipas, yritteliäs ja iloinen harjoittelumieli.
  • Tavoitteena on jokaisen harjoitustapahtuman jälkeen oppia uutta, joten ole avoin ja kuunteleva valmentajien opetukselle.
  • Valmentajat ovat sinua varten eli muista kysyä, jos mieltäsi vaivaa jokin maalivahtityöskentelyyn liittyvä asia.

Maalivahtikoulun omille MyClub -sivuille päivitetään harjoitusaikataulut ja paikat sekä ryhmäjaot maalivahdeille. Muistakaa aina ilmoittautua IN tai OUT harjoituksiin, jotta valmentajat osaavat suunnitella harjoitukset paikalle tulevien maalivahtien mukaan. Harjoitukset on viikonloppuisin.

Yhteystiedot:

Markku Hämäläinen
040 757 4193
markku31(at)hotmail.com

Peruskopit

Jonglööraus

Puolittainen läpiajo

Vastaantulo

Pakitus

Etukulman peittäminen

Maskiveto

Pienen kulman läpiajo

Kaukolaukaus

Liikeharjoite

Pienen kulman läpiajo

Nousu kyljeltä pystyyn

Rankkari

Rankkari II

Rankkari III

Avausheitto maata pitkin

Ilmaveivi

Ilmaveivi II

Ilmaveivi III

Ilmaveivi IV

Syötön estäminen kädellä

Kurota lähinnä tolppaa olevaa kättäsi pysäyttääksesi maalialueelle tulevan laukaisun.

Pysy paikoillasi, kunnes olet varma, että pelaaja on siirtynyt pois maalikehikon takaa. Tee nopea ja hallittu lakaiseva liike. Pidä rintakehäsi ja kasvosi suunnattuina eteenpäin.

On tärkeää käyttää aina tolppaa lähinnä olevaa kättä. Näin pystyt nopeasti torjumaan laukaisun, jos syöttö pääsee ohitsesi.

Heittäminen

Ensimmäisessä salibandymaalivahdin heittotekniikassa on monia yhtäläisyyksiä kriketin nopean syöttämisen tai keihäänheiton kanssa, joissa juostaan ja heitetään sitten pallo tai keihäs.

On tärkeää käyttää koko vartaloa eikä vain pelkkää käsivartta. Jos heität oikealla kädellä, nosta vasenta käsivartta samaan aikaan, kun vedät oikeaa käsivartta taaksepäin.

Nopeus syntyy oikean käsivarren ja lantion välisestä ojennuksesta sekä hartian kierrosta – muista saattoliike. Heiton pituuden kannalta on tärkeää, minne ponnahdus sijoittuu.

Heittäminen II

Toisessa Stefanin esittämässä heittotekniikassa on tärkeää hyödyntää ranneliikettä ja heittää pallo lattian läheltä. Muista taivuttaa polviasi, jotta pääset lähelle lattiaa.

Tämän tekniikan avulla vastaanottavan pelaajan on helppo saada pallo hallintaansa.

Liikkuminen tolpalta-tolpalle

Harjoittele liikkuvuutta tolpalta toiselle. Käytä oikeaa jalkaasi liukumiseen vasemmalta oikealle ja toisinpäin.

Peliasento