Kymenlaakson Liikunta ry:n eli tuttavallisesti KymLin Kouvola-talolla 15.2.2017 järjestämän some koulutus oli saanut liikkeelle 19 urheiluseura-aktiivia. Sudet Salibandy oli illassa hyvin edustettuna kolmikuonoisella tiimillä eli paikalla olivat Jonna Savolainen, Joona Tankka ja Juha Tenhonen.
Illan isäntä Tommi Lehtinen KymListä alusti illan pienellä tervetuliaispuheella ja esitteli illan kouluttajan todellisen monitoiminaisen Maarit Paldánin. Maarit nappasikin heti tilan haltuun valoisalla sanoja pulppuavalla persoonallaan ja vei ”kalvosulkeisten” rinnalla iltaa eteenpäin keskustelua rönsyilyttäen, ohjaillen ja patistaen sekä rohkaisten paikalla olijoita vastaamaan itselleen kysymykseen:
Onko SOME hanskassa?
Sosiaalinen media on ollut valtavassa kasvussa viimeiset vuodet ja sen rooli tulee kasvamaan entisestään kaikessa tiedottamisessa. Siksi jokaisen seuran pitäisi ottaa some huomioon suunnitellessa oman seuratoimintansa kehitystä ja sen pitäisi olla, jos ei jo ole, osa urheiluseuran markkinointiviestintää.
Koulutustilaisuudessa mukana olijat hahmottelivat itselleen mitä sosiaalinen media on ja miten sitä voidaan hyödyntää oman seurantoiminnassa ja tutustuen seuraaviin somen osa-alueisiin:
* Sosiaalisen median kanavat
* Tiedottaminen somessa
* Aihetunnisteet ja niiden käyttö somessa
* Vastuullisuus
* Yleisiä ohjeita hyvään some-toimintaan
* Seuran some-vastaava / joukkueiden some-vastaava / esimerkkejä
* Seuran some-ohjeistus
* Sometiketti (ohjeistus)
Ilmassa vilisi termejä Instaa, Snäppii, tviittii ja Facee, joka on jo kalkkisten juttu nuorten siirtyessä sieltä uusiin juttuihin. Sen takia jokaisella seuralla tulisi olla eri kohderyhmille sopivat kanavat käytössä viestinnän perille saamiseksi.
Kuten arvata saattaa kolmetuntinen noin laajaan aihealueeseen riitti vain pintaraapaisuun, mutta istutti varmaan monta siementä kasvamaan niille, joilla homma oli vielä kapalovaiheessa ja rönsyilytti jo omia jalkoja kokeilleiden ajatusmaailmaa uusille poluille.